Det finns så otroligt många sätt att både organisera sina saker och att förvara dem.
- Se till att utnyttja hela höjden i din bostad. Oftast har vi en tendens till att avsluta där vi har tillgång till sakerna, där vi når dem. Men vissa saker behöver vi inte komma åt, till exempel vinterkläderna på sommaren. De kan lika gärna lika och skramla i en låda eller dylikt där vi behöver en stege eller pall för att komma åt dem. För vem behöver vinterkläder på sommaren och är det så jobbigt att behöva ta ner och ställa upp dem 2 gånger om året?
- I köket stoppar vi oftast in saker långt bak i skåpen som vi inte behöver. Och det där skåpet med alla bra och ha saker är oftast väldigt bra och ha, eller? Utnyttja skåpen till max genom att använda tallriksställ, hyllinsatser som dela av varje hylla i 2 delar, grytlockshållare som även kan användas till plåtar. Dessutom kan det vara bra att plocka ur alla skåp och göra sig av med det man inte använder och inte ta tillbaka bra och ha saker in i köket igen. Köket är ju faktiskt till för kökssaker, inte skräp, bra och ha saker eller gammalt porslin, glas.
- I vardagsrummet saknas det ofta förvaringsmöjligheter. Tv-möbler är underskattade, skaffa en med luckor både under och över och varför inte på vardera sida av tv:n? Bygg ihop en egen tv-möbel av olika delar ur en serie, eller 2 serier som passar ihop. Saknas sittplatser? Varför inte skaffa sittpuffar med förvaring inuti? Sidobord med utdragbara lådor eller soffbord med lådor eller dold förvaring.
- I barnrummet behövs oftast en kraftansträngning vad gällande förvaring och organisering. Här finns det ofta mycket saker på liten yta. Om man är väldigt händig kan man bygga egna möbler, tex en säng med förvaring under. Smala tavelhyllor för böcker, korgar hängande från tak till alla gosedjur kan även dem göra nytta och lämnar golvet fritt till lek. Smarta hyll/backsystem och vägghängda system, allt är möjligt bara man ser behovet.
- Garderoben, kaosets näste. Här trivs oftast allt i högar, blandat med olika klädesplagg som hör till olika årstider. Det som ligger längst bak och underst har oftast inte använts på flera år. Detta gäller oftast våra byråer också. Töm allt och börja om från början. Sortera ut allt och organisera det i högar, t.ex: Linnen, t-shirts, långärmat och byxor. När man fått det i högar så brukar man oftast hitta nya bortglömda kläder och kläder man inte vill ha längre. Det bästa är att märka upp alla hyllor, lådor och/eller backar. Om man använder sig av klädstänger kan man separera kläderna med avdelare som märker ut var varje sorts kläder ska hänga i för fack. Man kan även märka galgarna med färgad tejp så man får ett färgsystem att gå efter.
- I badrummet finns det oftast mycket att göra. Här ska det tvättas, hängas kläder, duschas och morgonrutiner. Här kan man tömma rummet och kasta gamla utarbetade schampo och tvålflaskor. Dem behöver oftast inte stå längs badkarskanten, golvet eller i fönstret. Vad gällande förvaring så kan man utnyttja utrymmet ovanför tvättmaskin och torktumlare med hyllor, även över toalettstolen kan man placera vägghängt skåp eller hyllor. I duschen kan man använda sig av mycket förvaring: hänga korgar från duschstången, skaffa hörnhyllor, hyllor som hängs med galge från duschfästet, möjligheterna är oändliga. Bara man väljer att ta itu med förvaringen så brukar resten lösa sig. Och vem har sagt att tvättkorgen behöver stå i badrummet, varför inte ha den i en garderob eller skåp?
- Förrådet, det andra ställe som även det kan bli kaosets näste. Här slänger vi oftast bara in saker med huvudet före och säger: tar det sen. Fast sen behöver inte vara i morgon, inte heller denna vecka eller detta år. Och medans man tar-det-sen så samlas det ännu mera tar det sen material i detta utrymme. Mitt råd: Töm allt, införskaffa hyllplanslösningar, märk upp alla hyllplan med etiketter, och placera in allt som ska vara i detta föråd/sopförvaring. Kasta allt som behöver kastas och sen kör man stenhårt: Kan det sparas, ska det ha en plats. Ska det kastas, kasta!
- Ett sätt att få bra struktur är att märka upp allt och även platser som känns onödiga. Du vet var det ska ligga men det behöver inte resten av familjen veta. Ett annat knep som funkar är att om en sak införskaffas så ska en sak ut!
Japp, där kom lite tips och tricks på både förvaring och organisering. Förhoppningsvis har ni fått goda råd och inspiration till att strukturera upp era hem. Imorgon kör vi!
Puss och kram så länge.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar