söndag 8 september 2013

DIY - Projekt sängkappa

Ett av de alla projekt som jag gjort under denna sommar var att fixa till den fula sängbotten som syntes och som jag inte riktigt visste vad jag skulle göra med.
Då vi dessutom har sänglådor som syntes under sängen så tyckte jag verkligen inte att detta var en vacker syn. Jag bestämde mig för att ta tag i detta och började fundera och tänka på ur jag skulle göra detta så smidigt som möjligt. Efter mycket tänkande och funderade kom jag fram till detta.

Det man behöver är:

  • Limpistol
  • Dubbelhäftande kardborre band
  • Sax
  • Tyg


Jag har här valt ett gammalt överkast till sängen i fuskläder. Det var redan både klippt och använt ett par gånger så här kändes det verkligen inte som att det gjorde något om jag använde mer av detta till andra projekt.

Nu gäller det att börja mäta sängens alla kanter och klippa till både längder och bredder för sängen. Hörnorna får man till genom att helt enkelt mäta ungefär 5cm åt vardera håll på varje hörna och sen lägga ett väck i mitten för att få till rundningen av sänghörnan.

När allt är klippt till dem längder och bredder man behöver så viker man in en liten kant och limmar fast det, ungefär som att lägga en fåll med en symaskin fast med limpistol istället. Tänk på att hela tiden hålla koll på längd och bredd genom att lägga den längs med sängen.
Sen mäter man ut kardborren och limmar fast denna i ovankant på sängkappan och även limma fast den andra delen av kardborren på madrassen av sängen.

Slutresultatet blev mycket bra. Dessutom slipper man släpa fram symaskin och diverse andra attiraljer för att få fram ett bra resultat. Med lite tänkande och och finurliga lösningar så kan vem som helst åstadkomma ett bra resultat med denna sorts av sängkappa. Som vanligt ska man absolut inte påskynda sina projekt. Det är bättre att det tar längre tid än planerat istället för att det blir stressigt och halvdant gjort.

Kram!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar