onsdag 13 februari 2013

Börja planera.

Nu har jag ett väldigt stort inrednings intresse, och jag börjar bli väldigt trött på våran röra vi har här hemma.
Man kan säga att vi bor väldigt Compact Living, och att en garderob som inte borde vara där finns i det så kallade sovrummet, en allt för stor soffa tar upp hela vardagsrummet och det finns skräp och prylar överallt.

Men nu har jag stora planer på att få det att faktiskt bli mera hemtrevligt och öppna upp ytor. Det är dags att inför våren och sommaren faktiskt kunna njuta av hela bostaden och inte bara av altanen som i nuläget är katastrof även den.

Så att börja rensa ut så mycket som möjligt är en del i projektet, dock inte det lättaste när man har en man som tycker många saker är "bra och ha". Men nu är det slut med det! Jag har tröttnat på alla "bra och ha" saker och alla småsaker som ligger överallt. När känslan av att allt kryper sig mer och mer inpå och börjar kännas som monster runt omkring mig och att det just nu känns som om våran lägenhet är ett ända stort förråd, då är det dags att göra något åt det.

Detta kommer betyda väldigt mycket jobb för mig och med tanke på mina psykiska förutsättningar tänker jag låta det ta så lång tid det behöver, men ordning och reda ska det bli. Först behöver vi vänja sonen att sova i säng utan spjälor så att vi senare kan bygga upp en ordentlig säng till honom. Sen så behöver en ny soffa införskaffas, och dem vi har kastas eller skänkas bort.

Vårat förråd ska vi inte tala om! När jag väl behöver ha något som jag vet finns där brukar jag säga att ja hoppas jag överlever denna resa och vi ses på andra sidan om jag inte gör det. Då kanske ni börjar förstå kaoset som har hopat sig där inne. Så jag beslutade att vi ska åka och köpa flyttkartonger och göra en ordentlig grovrensning där någon dag. Packa om allt och köra iväg saker till tippen och lämna tillbaka sådant som faktiskt inte är vårat. Även lägga ut det vi absolut inte behöver på försäljning, vilket vi sagt nu i några års tid att vi ska göra. Men bättre sent än aldrig.

Så, dem kommande veckorna är det bara för mig att köra igång och ta en sak i taget. Vet dock inte vart jag ska börja då jag känner att det är kaos överallt. Men i och med att hallen redan är påbörjad så är det väl bara att fortsätta där. Rensa garderoberna, måla om dem och skaffa hallmöbler så att man faktiskt har avhängnings möjligheter och ett ställe att ställa skorna på. Tror dock att ja kommer få köpa möblerna då min man inte är den mest effektiva när jag kommer med ideer som han tycker är bra. Så dags att besöka loppmarknader för att se vad som erbjuds och om man kan komma över några klipp, både på soffa och på hallmöbler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar