fredag 9 augusti 2013

Dekorplast. Jag älskar dekorplast.

Jag kan inte med ord beskriva hur mycket jag gillar detta påfund. Den som kom på iden med att göra vanlig enkel plast med klister på finns på min lista över minnesvärda personer.

Då kan jag även försöka berätta varför jag är så kär i detta material. Jo, för att möjligheterna är oändliga!
Man kan göra allt, ja allt! Det gäller bara att veta hur plasten beter sig i förhållande till varmt och kallt. Man kan tex forma den för att få den att gå över kurvor och fördjupningar i det man ska plasta in med hjälp av en hårfön eller en värmepistol.
Om man dessutom har lite svårigheter att klistra på den som den är kan man använda en blomspruta med vatten och några droppar diskmedel i och duscha underlaget så går det att flytta på dekorplasten tills man får den i rätt position. Var noga med att trycka ut alt vatten under plasten så att det inte torkar och blir luftbubblor. Men om man nu skulle få luftbubblor så kan man alltid punktera dem med en liten nål och trycka ut luften genom det lilla hålet.

Men nog prat om hur man hanterar och sätter dit dekorplasten, ni som vill veta mer får ta kontakt och då kan jag lägga ut en liten tutorial för hur man gör åt er.

Mitt problem har alltid varit att mitt kök ser för fyrkantigt och opersonligt ut. Som ni ser på bilden nedan så gjorde inte mina sträck på dörrarna ett mindre fyrkantigt intryck. Det gav färg men inte så mycket mer än så.

Så jag bestämde mig helt enkelt för att rusta upp köket med lite liv och rörelse. Använde mig av google och började leta runt efter lite inspiration och från ingenstans så dök tankar om tribaltattoos upp i huvudet.
Hittade en bild som jag laddade ner, förstorade och skrev ut. 16st A4 sidor blev det, fast då var ungefär hälften helt vita och gick att återanvända. Dessutom skrev jag ut ett vanligt A4 med själva designen på och det kan jag verkligen rekommendera så man inte tappar bort sig i mönstret.
Det blev massor med tid ägnat för att sätta ihop alla rutor, tejpa ihop dem och sedan skära ut mönstret.

När man väl har klippt, klistrat och skurit ut mönstret, då får man överföra det till baksidan (pappret på baksidan av dekorplasten) och sen får man ta till saxen. Detta blev ett 2 dagar långt projekt för mig då jag började sent på kvällen och fick göra klart dagen efter.
Dessutom med lite fantasi och lite extra tillsatta mönster, bågar och blommor så kan slutresultatet bli som detta.

Jag har behållit dem gröna sträcken från tidigare på luckorna som inte berörs av det nya mönstret. Överlag kan jag säga att jag är väldigt stolt och imponerad över resultatet. Trodde jag var ute och cyklade ett tag, men om man inte provar för man aldrig veta. Ta god tid på er och ha inte för bråttom. Bara att sätta dig dekorplasten tog lite mer än en halv dag, så ta god tid på er. 

Kan även tala om att detta är ett otroligt billigt alternativ för er som vill göra om köket man kanske inte får för hyresvärdar. Materialet till detta konstverk slutade på ca 150:- och sedan tillkommer din egen arbetstid. Men jag lovar att hur du än gör, så kommer det bli strålande vackert och var absolut inte rädd för att försöka.

Det var allt för denna gång, Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar