onsdag 15 januari 2014

10 Veckors Utmaning. Tips och tricks.


Dags för lite tips och tricks. Hur ska man gå till väga och vad ska man tänka på när man organiserar upp hela sitt hem?

  1. Ställ dig i rummet och försök att visualisera hur du vill att rummet ska se ut när du är klar. Gå igenom alla lådor och se vad som finns i dem. Oftast så kan man se på en gång vad som inte hör hemma i just detta rum. Skriv en lista för rummet. Vad behöver göras och vad behöver man gå igenom.
  2. Behövs det mer förvaring än vad som finns i detta rum så kan man behöva planera ett inköp av det som saknas. Skriv även ned detta på en lista, vad som behövs, vilken butik som det finns på och vad det kostar. Då har du även fått upp en kostnad och hur mycket av din planerade budget du behöver använda till just detta rum.
  3. Använd dig av google för att hitta tips och tricks om organisering. Det finns många smarta smarta lösningar som man kan använda sig av för att få till det hemma.
  4. Töm rummet på saker och börja om från början. Då får du en ren start och en väldigt bra överblick om vad som faktiskt finns i rummet. Sortera upp allt från rummet i olika högar. T.ex: kasta, skänka/sälj, tillhör annat rum. Passa även på att göra en riktig grovrengöring när allt ändå är ute ur rummet. Dessutom kanske du har planerat att möblera om.
  5. Bestäm dig för att sluta samla. Alla samlar vi på något, oftast saker som vi anser är bra att ha men som aldrig används. Men det är så bra att ha när man väl behöver det. Har du fått användning för det dem senaste månaderna/åren, om inte, skänk eller sälj det. Vissa bra-att-ha-saker kanske till och med kan kastas.
  6. Se till att alla i familjen förstår att det ska vara ordning och reda. Märk upp till synes oviktiga ställen. Det kan t.ex vara frusen, garderoben, barnens klädhängare och verktygsskåp. Desto mer man märker upp desto mer förstår familjen att var sak har sin plats. Genom att märka upp platser där saker hör hemma och att familjemedlemmar lägger tillbaka sakerna på dem, minskar irritation över att aldrig hitta det man letar efter.
  7. Gör dig av med onödiga lägger-den-här-så-länge platser. Om din man/du själv behöver ha en sådan plats, så skaffa en låda med hans namn på. Dock ingen stor låda för ju större låda desto mer skräp och borttappade saker.
  8. Tänk på att var sak har sin plats. Har du haft tid att ta fram den, så har du tid att lägga tillbaka den. Annars kommer du sitta i situationen med borttappade saker och bli irriterad igen. Det tar betydligt mycket längre tid att leta efter en sak än att lägga tillbaka den när man är klar med den.
  9. Under tiden man håller på med ett rum så kommer resten att bli ett kaos. Försökt att inte irritera dig över detta, det kommer bli klart i slutändan. Ta ett rum i taget oavsett hur resten ser ut. Blir familjen irriterad, låt dem bli det. Det är för allas bästa du gör detta.
  10. Gå in helhjärtat i att få ordning på hemmet. Ett halvt jobb blir ingen nöjd med, låt det ta tid. Hinner du inte allt på 1 vecka, ta en vecka till på dig. Genomför uppgiften ordentligt så slipper man gå tillbaka och rätta till fel.
Sådär kan lite tips och tricks se ut. Tänk på detta när du utmanar dig själv så kommer allt säkert gå vägen.

Puss och kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar