fredag 10 januari 2014

Lek med kameran.

Börjar det nya året med att leka med kameran. Har aldrig någonsin försökt förstå mig på dessa nymodigheter. Det är väl bara att trycka på knappen och få bra kort.
Men helt plötsligt när jag valde att läsa på, börja förstå kameran och hur alla dess funktioner fungerar, så öppnades en helt ny värld. 
Denna värld var riktigt intressant, massor med information och många nya tekniker.

Jag satt vid bordet den där morgonen, klockan var strax efter 6. Laptopen framför mig och kameran bredvid. Nu började det roliga. Här i mörkret med enbart tända ljus och ljuset från datorskärmen började jag förstå. Jag läste en bit, pillade på kameran och fotade de tända ljusen. Jag kom helt plötsligt in i en helt ny värld. Denna värld som jag aldrig någonsin fått uppleva stod nu framför mig i form av en kamera. 

Nu har jag sprungit runt i en veckas tid och testat allt på denna kamera. Det är helt fantastiskt vilken syn man får på saker och ting. En helt ny värld som öppnat sig, där allt är ett motiv att fotografera. 

Det bästa med att lära sig hur en digitalkamera faktiskt fungerar, är att man kan ta bra bilder på en gång. På så sätt spar man tid, tid som egentligen hade gått åt för att redigera bilderna innan man kan visa dem för omvärlden. Dessa 2 bilder kommer direkt från kameran, ingen redigering alls. 

Med det sagt så vill jag även passa på att rekomendera ett väldigt bra program som överför bilder från telefon till dator och vise versa. PhotoSync, finns att ladda ner till både Mac och Pc. Det finns till Iphone i appstore men jag har dock ingen aning om det finns till dem andra telefonerna.

För att komma igång med ditt fotointresse och vilja få ut det mesta av din kamera rekomenderar jag verkligen till att gå inte och läsa på http://www.fotoinspiration.se/ och följa deras fotoskola. 

Puss och kram på er alla underbara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar