tisdag 19 augusti 2014

Facebook version 2

Facebook, det heta samtalsämnet.

Det går en röd tråd på vad som kommer upp på alla statusar och vad som är på modet just nu. Det är visserligen jättekul att det finns ett mode på facebook och att de flesta följer trender, för vem vill vara utanför. Det är intressant att kunna sitta och titta på och gissa sig till vilka som fölet med i trenderna. Oftast så gissar jag rätt, i alla fall 8 av 10 gånger.

Mycket av det som snurrar är en status som säger ungefär: Om du är en riktig vän så skriv i kommentarer vart vi träffats och dela detta. 
Ok? Jag trodde riktiga vänner ringde till varandra och pratade strunt i flera timmar. Inte skrev en kommentar på facebook. Ack så fel jag måste ha haft i alla år.

Delandet av bilder ökar. Jätte gulligt att du delar en bild och genom denna bild visar din ettåring (som varken kan läsa eller använda dator) att du älskar ditt barn mest på hela jorden. Jag brukar säga det till min son, varje dag. Tror faktiskt det betyder mer för honom än en bild på facebook. Men jag kanske har fel även här.

Det finns även en drös med olika tester som snurrar. Hur många barn ska jag få, jag är färgen röd, jag är ***** i lejonkungen, etc etc. Jättekul att du helt plötsligt blivit ett tecknat vårdsvin i en barnfilm. 

Att dela nyheter från valfri sida är en väldigt stor trend. Det gör alla i din vänkrets uppdaterade på vad DU tycker om att få läsa på din fritid och vad DU är intresserad av. Ibland berör dessa nyheter, ibland inte alls. Vissa är bra, andra är dåliga. Även roliga och hemska nyheter delas.
Ibland skulle det dock få vara skönt att kunna få läsa sina egna nyheter utan att få det via en status på facebook med en text som gör en nyfiken från en artikel på valfri nyhetssida som egentligen handlade om bullshit. 
Eller att dela en jätte intressant artikel som man verkligen skulle vilja läsa men inte går för att den blev delad från en nyhetssida med betalfunktion. Men jag kanske faktiskt har bättre saker för mig än att betala en viss summa pengar för att egentligen läsa din delade artikel eftersom du dagen innan delade en som handlade om just bullshit.

Vissa nyhetsuppdatering handlar om saker som är lika självklara som stjärnor på natthimlen. Det är inte alltid dem syns men de finns alltid där. Samma sak gäller dessa nyheter. 
Usch vad hemskt! Men hallå? Vissa saker har hänt i årtionden och sker fortfarande, blev du inte medveten om det förens du fick dela det på facebook? Oj, du måste nog uppdatera ett gäng till sådana nyheter efter varandra då du verkar leta efter just denna kategori i nyhetsflödet.
Men vem vill inte ha nyheterna upptryckt i ansiktet, det är ju precis samma sak som att ta en valfri papperstidning och trycka upp den på valfri person i kommunaltrafiken, eller?

Källkritiken har på något underligt sätt lyckats smita förbi facebooktrenden och tagit sig upp på vinden och lagt sig i en dammig gammal låda. På facebook flödar nyheter, uppdateringar och delningar av saker som inte har någon som helst källkritik. Om du nu skulle vara så vågad att tala om i en kommentar att denna delade status är falsk, då blir du påhoppad av både den ena och den andra som ifrågasätter ditt sätt att faktiskt vara källkritiskt.
Det vi fick lära oss i skolan var faktiskt att källan till var man fått informationen ifrån skulle stå på uppsatsen du lämnade in, just för att man skulle kunna kolla upp källan. I dagens läge när internet är så stort, så får folket tro på vad dem vill, men att vara källkritisk det får man inte. 

För jag menar, allt som står på internet är väl sant?


Men jag älskar verkligen sociala medier. Där får man veta vilka som är ens riktiga vänner genom en kommentar och vem som älskar sitt barn (bara det ena) mest av allt. Där dina vänner dela nyheter åt dig så du slipper leta upp dessa själv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar