lördag 11 maj 2013

Torr hy, smink och hudvård?

Någonstans i min vildaste fantasi har jag dem senaste åren trott att min torra hy berodde på väderomställningar och att jag helt enkelt fick vänta ut hyn tills att värmen kom. Men så var inte fallet.
Satt och tänkte tillbaka häromdagen på hur min hy hade varit och hur den är nu och konstaterade till min förvåning att jag glömt bort den.
Jag brukade tvätta rent den, fast inte med vatten. Jag brukade ha stenkoll, men något hände. Jag brukade undsätta tid till mitt yttre då detta varit väldigt viktigt för mig men dem senaste åren hade jag helt glömt bort att ta hand om mig.
Därav det slitna håret, den fruktansvärt torra huden, eksem på armar och ben och dem fruktansvärda fötterna som alltid känns tunga och klumpiga.

Håret har ju nu fått sig en omgång och jag har lovat mig själv att ta bättre hand om det och klippa det oftare, vilket jag alltid gjorde ungefär varje halvår förut. Dessutom tänkte jag byta både schampo och balsam till bättre och till sånt som är till för mitt hår.

Huden ska även den få sig en omgång. Den torra, stramande hyn ska bort och fram ska den nya fräscha. Att helt plötsligt komma underfund med att man använt sig av helt fel hudvårdsprodukter i ett antal år har inte gjort det hela mycket bättre. Men nu är nya naturliga produkter införskaffade från samma ställe där jag alltid brukade köpa sånt på. Varför jag slutade berodde nog mest på lathet och sen väldigt mycket glömska då man som småbarnsförälder får annat att tänka på.

Eksemen får bli behandlade som vanligt. Med salva från apoteket.

Fötterna ska vi inte ens diskutera. Här är det bara dra fram både kniv och kirurginstrument, låna sambons kapmaskiner och fixa ett fotbad. Men man måste ju börja någonstans. Dock kommer nog dessa ta betydligt längre tid än resterande kropp att fixa.

Det som gör mig mest arg i detta allt är hur jag kunde glömma bort mig själv så mycket efter att sonen föddes. Hur kan man tillåta sig själv att gå ner sig så mycket? Hur kunde detta ske? Varför glömde jag bort mig själv? Jag såg minst 10 år äldre ut än vad jag var. Påsar  och mörka ringar under ögonen, rynkor som berodde på den torra huden och dessutom fanns ingen lyster eller något liv där alls. Jag antar att tröttheten tog allt och bara struntade i mig.

Men pepp, pepp! Nu blir det nya tag. Nu till frågan, någon därute som vet vart man köper bra naturprodukter till bra priser? Allt från hudvård, smink, kropp och hår är av intresse. Just nu har jag bara 1 sida att vända mig till, men dem har ett väldigt knapert utbud. Så bomba ner kommentarer till olika sidor.

Tack och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar