fredag 7 februari 2014

Diy - Postfack

Så mitt i allt organiserande så fick jag en ide' och letade runt på internet efter inspiration. Det fanns ett gäng bilder på flera olika versioner på detta projekt och här kommer min.

Jag var ute efter att hitta ett sätt att kunna ha posten i fack på väggen. Har tittat runt på mängder med onlinebutiker och affärer men aldrig riktigt hittade den där "wow" faktorn på varken tidningsställ eller postfack.
Så jag tog 2 gamla ikea-ramar som låg och skrotade och tänkte på iden med min sminktavla. Hur svårt skulle det vara att göra om dessa till postfack.
Så fram med färg, tyg, lim, nål och tråd. Började med att ta bort kartongen och glaset och målade ramen i fin akrylfärg.
Sen använde jag kartongen som mall för att kunna klippa till tyget efter passform. Tänk på att ta en sömsmån på ca 5 cm extra, då man senare viker kanterna över kartongen. Jag använde även bitar av fuskläder för att få kanterna på facken lite mer stryktåliga.
Facken får man genom att helt enkelt mäta ut hur djupa man vill ha dem. För den slitstarka fuskläder delen så får man ta längder på 5 cm breda och lika långa som bakgrundstyget. Sen viker man lädret över överkanten på facken och syr fast.
Sedan syr man fast facken på bakgrundstygen i underkant och på sidorna, det ena facket kommer sluta under det andra så sy fast det översta facket först.

Efter att alla tygdelar är fast sydda i varandra så lägger man detta uppochner med facken mot golvet/bordet och lägger kartongen ovanpå. Nu tar man limpistolen och limmar fast det tyg som vi tidigare lämnade som sömsmån. Ett tips är att ta motsatta sidor att limma för att kunna spänna tyget så att det inte blir slappt på framsidan. Börja med ena långsidan och sen den andra, sedan toppen och sist botten.

När allt har fått torka och limmet har fått svalna så sätter man ihop tavlan igen med hjälp av knäpperna på baksidan och vänder på den och får ett nytt postfack.

Hittade dessutom lite blekrosa halvpärlor liggande och limmade fast dessa i ena hörnet på varje tavla.

Så nu hänger dessa skönheter i mitt kök och glänser.

Puss och kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar